نوشتن برای وب - جلسه پنجم |
نوشتن برای وب (Writing for the web) ـ جلسه پنجم یادداشتبرداری از کلاس دکتر یونس شکرخواه منبع این بحث: http://www.Macloo.com Text Format (شکل متن) در محیط شامل عناصر زیر است: 1ـ پاراگرافهای کوتاه 2ـ چانک (اطلاعات تکمیلکننده متن) Chunk: تقریباً میتوان آن را مثل پانوشت دانست یا مثل گزارههای دیکشنری یعنی همان تعریف دائرت المعارفی است. باید توجه داشت که چانک با سابقه خبر یا Background فرق دارد و در واقع اطلاعات تکمیلکننده است که میتواند مربوط به گذشته یا آینده هم باشد و در خبر اصلی نمیآید بلکه به آنها لینک داده میشود. برای نوشتن چانکها باید: ۱- آنها را کوتاه بنویسید و اندازه آن را متن اصلی مشخص میکند. زمان، مکان و شخص سه عاملی هستند که در روزنامهنگاری موضوع را عوض میکند و لذا چانک بین تغییر موضوعات قرار میگیرد یعنی زمانی که زمان، مکان و شخص عوض میشوند که بین 250 تا 350 کلمه طول دارد ولی برای افراد تخصصی گاهی به 500 کلمه نیز میرسد. 2ـ در چانک ایدهها را به کوتاهترین صورت ممکن تلخیص مینماییم به گونهای که جامع و مانع همچنین قابل فهم باشد. 3ـ در چانکنویسی، مباحثی که ما را از Single Idea دور میکند، باید به چانکی دیگر ارجاع شود (به این معنی که در یک چانک درباره یک چیز بنویسیم). 3ـ تیترها (عناوین): باید توجه کرد که وقتی تیتر یا عبارت داریم همه آن را لینک نکنیم. Heakingها در بالای هر صفحه باید مطلقاً clear باشند که آن متن شامل چه چیزهایی میباشد یا راجع به چه چیزی است. 4ـ عناوین فرعی: اگر متن شما از 300 کلمه بیشتر باشد عنوان فرعی میتواند به خواستن کمک کند تا با شادابی و کارایی بیشتر متن را از طریق چشم اسکن کند. 5ـ حروف بزرگتر: کلمات یا عباراتی که Bold میشوند میتوانند خوانندگان را برای رسیدن به مطلب راهنمایی کنند. 6ـ فهرستها (lists): (مثل عددگذاری خودکار word) محتوای متن (Text Context) در وب تحصیلات مخاطب را 12 کلاس در نظر میگیرند لذا باید محتوای متن شامل موارد زیر باشد: 1ـ ایجاز (Breavity): یعنی کلمات غیرضروری حذف گردند و از استفاده از کلمات خست به خرج داد و نیز باید سادگی و بیتکلفی را در متن به کار گیریم. 3ـ صراحت در بیان منظور: بدین معنا که باید صریح گفت همانگونه که مردم در گفتگوهای روزانه میگویند. 4ـ پرهیز از زواید / حشو / اطناب: به طوری که از وقت مخاطب کمال استفاده را بکنیم و از زیادهگویی بپرهیزیم. نکاتی درباره لینکها: لینک باید توقع منطقی خواننده را برآورده کند و او از کلیک کردن بر روی آن نتیجه مطلوب را بگیرد. درج عنوان «click here» چندان درست نیست. لینکها باید دارای شرایط زیر باشند: 1ـ شکسته نباشند یعنی بر اثر کلیک آنها خطا رخ ندهد. 2ـ لینک شاخصی از محتوا باشد (به جای عبارت این جا را کلیک کنید میتوان کلمه لینک شده را متناسب با متن آورد). 3ـ لینک میتواند کنشها و عملکرد دیگران را جلوه دهد. مثلاً آوردن عبارت «گلهای مهم فوتبال» برای لینک به جای عبارت «این جا را کلیک کنید». 4ـ با قیافه ظاهری لینک میتوان نشان داد که با چه واکنش و عملکردی رو به رو خواهیم شد. مثلاً برای ارجاع دادن به یک موزیک میتوان از علامتهای قراردادی «پنلهای ویدیو» استفاده کرد. و یا برای باز کردن فایلهای «اکروبات ریدر» و «پاور پوینت» میتوان از آیکونهای بیانگر این نوع محتواها در لینک دادن استفاده کرد. 5ـ عبارت بیش از پنج کمله را نمیشود لینک داد. تغییر رنگ لینک برای مخاطب جالب است. ناخوانی لینک را مراقبت کنید. |