لایه بندی سایتها - جلسه سوم

 

آنلاین ژورنالیسم چیست؟ جلسه سوم

حاصل یادداشت‌برداری از کلاس دکتر شکرخواه

 لایه‌بندی سایت‌ها

در ماژول News Gathering در بخش آنلاین ژورنالیسم ما از منابع مختلفی خبر تهیه می‌کنیم. مهم‌ترین منبع تهیه اخبار برای ما Search engines هستند. بنابراین آشنایی با آنها بسیار مهم است که در واقع خود نوعی مدیریت دارایی‌های دیجیتال محسوب می‌گردد.

ماشین‌های جستجو، دو کار مهم برای ما انجام می‌دهند:

1ـ فراهم کردن داده‌ها (Data gathering)

2ـ جمع‌آوری اخبار (News gathering)

برای آشنایی بیشتر با موتورهای جستجو بهتر است کمی درباره ساختار سایت‌ها بدانیم.

هر سایت علاوه بر پوسته ظاهری که همان Skin است از سه بخش اساسی تشکیل شده است که عبارتند از: Home page، Category و Show news.

1ـ Home page (صفحه اصلی) همان صفحه‌ای است که با وارد کردن آدرس در مرورگر وب آن را مشاهده می‌کنیم که با وجود تنوع بسیار از اصولی پیروی می‌کنند که در درس‌های آتی با آنها آشنا می‌شویم. برای آشنایی بیشتر با صفحه اول، به عنوان نمونه به سایت همشهری آنلاین مراجعه نمایید.

2ـ Category (مقوله)، عناوین کلی هستند که برای دسته‌بندی و سهولت دستیابی به اخبار و اطلاعات ایجاد می‌شوند. مثلاً در سایت همشهری آنلاین در صفحه اول مقولاتی مانند: جهان، سینما، بهداشت محیط زیست و ... مشاهده می‌کنید.

 

مقوله‌بندی داده‌های موجود در وب، براساس تقسیم‌بندی زیر صورت می‌گیرد:

(General Term) GT همان اصطلاحات عمومی (اعم) ماند اقتصاد، سیاست و ... است.

(Related Term) RT اصطلاحات مرتبط، مثلاً در موضوع اقتصاد: گرانی، بودجه، بیکاری و ...

(Narrow Term) NT اصطلاحات تخصصی (اخص) است. مثلاً در اقتصاد: بورس

>یک سردبیر خوب به سه موضوع بالا توجه می‌کند<

نکته: نقطه اتصال بین GT، RT و NT یک چیز است و آن مدیریت دارایی‌های دیجیتال است.

ـ دیزاین یک سایت فقط دیزاین نیست بلکه یک نوع معماری، ساخت‌بندی و مقوله‌بندی اطلاعات است. سهولت در دسترسی و بازیابی اطلاعات است.

 

3ـ Show news که در این لایه با محتویات خود خبر یا داده مواجه می‌شویم.

 

نکته و واژه:

ـ tagها دیده نمی‌شوند و ارتباطی با کلمات کلیدی ندارند.

ـ Tips & Tricks (توصیه‌ها و شیطنت‌ها) فنون کار با اینترنت و میان‌برها.

ـ سایت همشهری آنلاین سه لایه بحث شده را داراست.

 

Meta Search Engines امکان جستجوی همزمان در چند موتور جستجو را فراهم می‌آورند. برخی از این موتورهای جستجو دارای دیتابیس اولیه هستند اما برخی مانند goole  و yahoo  دارای دیتا بیس های گسترده تری هستند.

آشنایی با برخی meta search engines:

- Dogpile

ـ یکی از کارهایی که این موتور جستجو انجام می‌دهد این است که از چند موتور جستجوی دیگر هم استفاده می‌کند.

- about

ـ طبقه‌بندی‌های این موتور جستجو حالت Directory دارد و مخاطب را راهنمایی می‌کند. این یکی از موتورهایی است که بیشتر به درد غیرحرفه‌ای‌ها می‌خورد. جستجو براساس Directory برای دانشجویان و علاقه‌مندان به پژوهش بسیار مفید است.

Yahoo و google از آن سایت‌هایی هستند که Directory دارند.

در دایرکتوری‌ها با همان منطق GT، RT، NT کار می‌کنیم.

 

ـ در جستجو بر مبنای دایرکتوری در گوگل، Rank سایت‌های جستجو شده نیز نشان داده می‌شود. به این ترتیب می‌توان فهمید که از میان سایت‌های پیدا شده، کدامیک محبوب‌ترند. در یاهو نیز این Rank به وسیله علامت @ در انتهای مقوله دیده می‌شود.

Communication @ به این معنی است که مثلاً مقوله Communication زیاد دیده شده است.

 

دیگر متا سرچ انجین ها:

SurfwaxClusty Vivisimo MammaAltavistaCopernic

 

سایت‌های مفید:

Refdesk در این سایت می‌توانید آخرین اخبار، جالب‌ترین عکس‌ها، جمله روز، آموزش روز، تفسیر روز و صدها لینک جالب دیگر را بیابید.

Pewcenter این سایت یکی از معتبر‌ترین مراکز تحقیقاتی دنیا به ویژه در زمینه ارتباطات است.

Daily Howler در این سایت می‌توانید آخرین گاف‌های رسانه‌های خبری غرب را ببینید.

برای مطالعه بیشتر:

www.lib.berkeley.edu/TeachingLib/Internet/MetaSearch.html