فاکتورهای ارزیابی یک وب سایت - جلسه هفتم

فاکتورهای ارزیابی یک وب سایت ـ جلسه هفتم

منبع:

Evaluating websites :criteria and tools

اصی‌ترین فاکتور : محتوا

User context: مهم‌ترین فاکتور سرچ و نیازهای خود توست برای چه از وب استفاده می‌کنی؟ تجارت، تفریح و سرگرمی، پژوهش ...

سایت‌های متون علمی بسیار قوی و بر پایه متن هستند.

Web context: برخی از distinction تمایزات بصری که بیشتر بیانگر آن است که ماهیت محتوا را در چاپ نشان دهند در وب هم وجود دارند. اگر چه وب مشوق بیشتری برای استفاده از گرافیک دارد. حتی در رنگ می‌توان بیش از چاپ امکانات داشت.

 

درک اولیه از یک اتفاق

Author: چه قدر اعتبار دارند؟ وابستگی آنها چقدر است؟ زمینه آموزشی، نوشتار قبلی‌اش، تجربه او چقدر است؟ آیا کتاب‌هایی که نوشته در حوزه تخصصی او هست؟ به who's who باید مراجعه کنید که فرد چه کسی است؟

از راه‌های مختلف وابستگی‌ها و ارزش‌های آکادمیک افراد را می‌توان یافت. آیا معلمت راجع به نویسنده صحبت کرده و خودت کتابی دیده‌ای؟ بعضی اسامی در حوزه‌های مختلف مطرح می‌شوند. آیا نویسنده با نهاد خوش نام کار می‌کند؟ ارزش‌های پایه‌ای آن نهاد چیست؟

Date of publication: بالا یا پایین صفحه هست اگر نبود دنبال تاریخ کپی رایت می‌توان گشت. آخرین بازبینی همیشه پایین صفحه هست. 1ـ آیا متن به روز است یا قدیمی و کهنه است.
2ـ مضمون‌ها دچار تحول می‌شوند پس نیاز به اطلاعات جدید داریم. به خصوص در علوم انسانی به مواد چند سال قبل نیاز داریم. حتی ساعت و دقیقه را منابع خبری به ما می‌دهند.

Edition or Revision: چاپ اول است یا بازبینی شده است. در بازبینی حذف و اصلاحات انجام شده یا با نیازهای خواننده هماهنگ شده است. اگر در صفحات می‌‌گردیم باید دقت کنیم که صفحه بازبینی شده است یا خیر؟

publisher: اگر منبع توسط انتشارات دانشگاهی درآمده شهرت کافی دارد اما باید دید ناشر اعتبار کافی دارد یا خیر

Title of journal: آیا نشریه آکادمیک است یا عامیانه. اگر می‌خواهید خوب بفهمید سراغ تشخیص مجلات آکادمیک از غیر آکادمیک بروید.                                           Scholarly

 

آنالیز محتوا

باید بعد از درک اولیه بدنه مطلب را بررسی کنیم. باید از نیات نویسنده مطلع شویم بعد فهرست مندرجات و نمایه را ببینیم. بعد کتابشناسی را می‌بینیم. سرفصل‌ها را می‌خوانیم.

Internet Audience تحلیل مخاطب: برای مخاطب تخصصی است یا عام است. چیزی که در اختیار می‌گذارد ابتدایی است یا پیچیده و فنی.

Objective Reasoning استدلال عینی: اطلاعاتی که می‌دهد چقدر واقعیت است، چقدر نظر شخصی و چقدر تبلیغات و شعار است.

Coverage: ۱-آیا تمام منابع را می‌بیند و به مطالب دیگر ارجاع داده است؟ به حد کافی باید به منابع دیگر نگاه کنی تا بتوانی آن را مقایسه کنی. فقط خودت نمی‌توانی این امر را کشف کنی، باید با دیگران هم صحبت کنی. طیفی از دیدگاه‌ها را راجع به پوشش موضوع بگیر.

2ـ آیا مواد شما اولیه است یا ثانویه. خبرگزاری‌ها، اولیه باید باشند و روزنامه‌ها ثانویه‌اند. منابع اولیه ماده خام هستند اما منابع ثانویه متکی به منابع اولیه‌اند.

Writing style شیوه نگارش: جذاب بودن و قابل فهم بودن یا خیر؟

10ـ Evaluative Reviews ارزیابی نهایی و جمع‌بندی پایانی که براساس نگاه هر کسی است.

یک بحث آن است که فرد چقدر ارجاع خورده است.

 

برای مطالعه بیشتر:

Five criteria for evaluating web pages

Evaluating web sites

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد