آنلاین در مقابل چاپ سنتی


 آنلاین در مقابل چاپ سنتی


 


 


« چاپ مرده است، چاپ جایی است که واژه ها برای جان سپردن به آنجا می روند. ایده هایی که رهسپار صفحات می شوند، در همان نقطه به پایان می رسند و ... »   جف جارویس


 


 


عوامل موثر در مزیت ژورنالیسم آنلاین بر روزنامه های نوشتاری:


 


الف: عدم محدودیت زمانی و مکانی


 


ب: امکان دسترسی به ادبیات جهانی واژه ها


 


ج: امکان استفاده از گرافیک متحرک، موسیقی، صدا و تصویر


 


د: امکان ارتباط بی واسطه


 


ه: امکان کنش و واکنش دو سویه


 


و: امکان شخصی سازی


 


ن: رفتارهای افقی و بدون سلسله مراتب


 


 



 


خبرنگاری آنلاین چیست؟


 


خبرنگاری آنلاین دارای برخی از ویژگیهای روزنامه نگاری مطبوعاتی و خبرنگاری برای شبکه های رادیویی و تلویزیونی است، و ویژگیهای دیگری نیز دارد که مختص اینترنت هستند.


جاناتان دوب ناشر سایبر جورنالیست . نت اظهار می دارد، "خبرنگار آنلاین باید به طور همزمان در سطوح مختلف فکر کند: کلمات،    ایده ها ، ساختار گزارش، طراحی، ابزارهای تعاملی، عکسها و قضاوتهای خبری."


او اضافه کرده است:"کار تلویزیون نشان دادن اخبار است، کار مطبوعات بیشتر به شرح و تو ضیح اخبار مربوط می شود، گزارش آنلاین یعنی نمایش، تعریف، شرح و تعامل خبر." برای امکان پذیر ساختن این موارد ، خبرنگار آنلاین اطلاعات را در لایه های مختلف با استفاده از قالب های گزارشی متنوع ارائه می کند.


 


قالب های گزارشی آنلاین


 


اصلی ترین قالب گزارشی آنلاین شکل «پرینت پلاس» است. این گزارش یک متن نوشتاری است که شامل عناصر اضافه دیگری از قبیل عکس، صوت و ویدیو یا هایپرلینکهای دیگر به اطلاعات بیشتر است. با تعبیر لینکهای مختلف، خبرنگار می تواند مخاطب را در مسیر کسب اطلاعات بیشتر در تارنماهای جداگانه هدایت کند، که برخی از آنها ممکن است از منابعی به غیر از آن سازمان خبری با سابقه یا پیشینه خبری بیشتر ارائه شده باشند. گزارشهای آنلاین را می توان با اضافه کردن لینک های دیگر به پایگاه داده هایی که کاربر می تواند در آنها به جستجو بپردازد، بهتر و غنی تر ساخت.


 


گزارشگری مبتنی بر منبع باز


 


طبق رسوم ، روزنامه نگاران موضوع گزارشهای در دست تهیه را مخفی نگه می دارند. آنها نمی خواهند با اعلام سوژه فرصت تهیه گزارش اختصاصی خود را به رقیب بدهند.


رویکرد گزارشگری مبتنی بر منبع باز    (open source reporting) درست برعکس است. گزارشگر موضوع گزارش مورد نظرش را اعلام می کند و از خوانندگان می خواهد برای موضوع لید، منبع و ایده بفرستند.


گزارشگری منبع باز مبتنی بر الگوی همکاری متقابل است و نشات گرفته از آرمانی که باور دارد منابع و اطلاعات یک جامعه متشکل از خوانندگان، بیشتر از یک خبرنگار یا تحریریه است.


 


گزارشگری توزیع شده


 


گزارشگری توزیع شده یا توزیعی   (distributed reporting) یا تکیه بر سهم خوانندگان در فرستادن اطلاعات، گزارشگری منبع باز را یک گام فراتر می برد. در این الگو خوانندگان خود به گزارشگر تبدیل می شوند. آنها اطلاعات را در یک پایگاه داده ای از گزارشهای پراکنده منتشر می کنند که پس از گردآوری برای نشر نهایی آماده میشود. به طور قطع ویکی پیدیا مشهورترین نمونه این نوع گزارشگری در جهان است.


 


نویسندگی آنلاین


 


جاناتان دوب اظهار می دارد، نویسندگی آنلاین پیوندی است بین نویسندگی برای مطبوعات و نوشتن گزارش های مخصوص شبکه های پخش اخبار. او اشاره می کند که سبک کوتاه و ساده ای که گویندگان خبری ترجیح می دهند از آن استفاده کنند، نویسندگی آنلاین را ساده تر کرده است. او می گوید ولی تعداد زیادی از تارنماها قواعد اصلی خوب نوشتن را نادیده می گیرند.


دوب اضافه می کند، استفاده از لحن گفتاری مناسب است، ولی هنوز هم باید به قوائد دستوری و دیکته توجه کرد.


اسکات اتکینسون مدیر اخبار تلویزیون می گوید: بهترین توصیه اش این است که همانجوری برای اینترنت بنویسید که مثلا دارید برای دوستتان میل می نویسید.


او اضافه می کند، "معنی اش این نیست که می توانید غلط های دیکته ای داشته باشید یا به ساختار داستانی خود توجه نکنید یا موضوع اصلی را فراموش کنید. برعکس، معنی اش این است که باید به صمیمی ترین شکلی که می توانید بنویسید ."


 


از دکه روزنامه به دکه شیشه ای


 


با پیشرفت تکنولوژی اینترنت و فضای سایبر، دغدغه زمان و مکان برای کاربر از بین می رود، زیرا با انتقال روزنامه از دکه روزنامه فروشی به دکه شیشه ای ، کاربر می تواند از طریق مراجعه به فضای سایبر، روزنامه دلخواه خود را هر زمان که بخواهد بخواند. ژورنالیسم آنلاین به خاطر ساختار غیر متمرکز، افقی و دو سویه بودن کاربر را به فعالیت هر چه بیشتر در زمینه مشارکت در تهیه اطلاعات تبدیل می کند.


همچنین با گسترش متن هایپر، مخاطب و کاربر را بدون واسطه به منابع دیگر متصل میکند و به مخاطب اجازه می دهد اطلاعات بیشتری را کسب کند.



منابع:

www.hamshahrionline.ir
http://fa.wikipedia.org/wiki/
http://cyber-yasermokhtari.blogfa.com/post-2.aspx

مرتبط:

-یک روزنامه نگار آنلاین در مقابل یک روزنامه نگار چاپی-همشهری آنلاین- ترجمه یونس شکرخواه
-روزنامه نگاری آنلاین همراه با توهمات فائقه- همشهری آنلاین- دکتر نمک دوست
-گزارش نویسی در روزنامه نگاری آنلاین-همشهری آنلاین- ترجمه سالومه ابطحی

-چگونه برای وب بنویسیم- همشهری آنلاین- ترجمه سالومه ابطحی



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد