روزنامه نگاری آنلاین
  
 
 
آرشیو
 
یکشنبه 3 تیر‌ماه سال 1386
گونه های رسانه های آنلاین - جلسه چهارم

گونه‌های رسانه‌های آنلاین ـ جلسه چهارم:

یادداشت‌برداری از کلاس دکتر یونس شکرخواه:

گونه‌های رسانه‌های آنلاین عبارتند از:

Text متن

Photo عکس

Graphic گرافیک

Audio صدا

Video ویدیو

در آنلاین عکس سه گونه به کار می‌رود:

Single (مشترک میان روزنامه‌های چاپی و آنلاین)

Gallery (در روزنامه‌های چاپی استفاده نمی‌شود).

Slide show (در روزنامه‌ها استفاده نمی‌شود). در این گونه با اینکه خود عکس‌ها متحرک هستند (یعنی یکی پس از دیگری بدون دخالت دست نمایش داده می‌شوند) و یا اینکه کاربر قادر است با در اختیار داشتن دکمه‌های کنترل به عکس بعدی، قبلی، آخرین عکس و یا اولین عکس برود.

 

گرافیک Graphic:

ثابت، دارای لوگو و تیتر است، بعضی گرافیک‌ها «ایلاستراسیون» هستند و اطاعات خاصی نمی‌دهند. اما Infographicها اطلاعات می‌دهند. اینفوگرافیک‌ها لزوماً در خبر استفاده نمی‌شوند. اما گونه Newsgraphic در خبر کاربرد دارند.

 

صدا Audio:

صداها در آنلاین ژورنالیسم سه حالت دارند:

Instant یا فوری

Loop که مثلاً آهنگ روی سایت را مدام تکرار می‌کند.

No Loop که صدای مورد نظر را بدون تکرار پخش می‌کند.

 

متن یا Text سه حالت دارد:

1ـ استاتیک: شبیه متن چاپی است که حرکت و تغییر ندارد و کاربران نمی‌توانند آن را تغییر دهند. این متن می‌تواند داخل یک باکس قرار گیرد که آن باکس متحرک است.

2ـ دینامیک: در این حالت متن قابلیت پنهان شدن و یا نمایش را داراست و همچنین اندازه حروف آن نیز تغییر می‌کند.

3ـ لینک: لینک ما را به اطلاعات موردی هدایت می‌کنند. این اطلاعات یا در خود سایت قرار دارند یا در سایت‌های دیگر. معمولاً رنگ متن لینک داده شده با متن عادی تفاوت دارد.

 

کاربران با سایت‌ها از پنج طریق تعامل می‌کنند:

1ـ از طریق Input‌: محلی که Text را وارد می‌کنیم. در این فرم‌ها اطلاعات مورد نظر را یا خودمان در باکس‌های خالی داده شده تایپ می‌کنیم (مانند نام خانوادگی و ...) یا اینکه از طریق «دکمه‌های رادیویی» مثلاً شهر مورد نظر را از فهرست داده شده انتخاب می‌کنیم. در حالت دیگر از «چک باکس»ها استفاده می‌کنیم. مثل زمانی که از ما می‌خواهند جنس زن یا مرد، یکی را علامت بزنیم. «لیست‌ها» نیز روشی دیگر برای انتخاب داده‌ها هستند. این فرم‌ها برای مواردی مانند امتحانات آنلاین، نظرسنجی‌ها، خرید کالاها و ... کاربرد دارند.

 

2ـ ایمیل Email

Discussion یک گفتگوی غیرهمزمان (Asynchronous) است. در این روش افراد با عضویت در گروه‌های خاص می‌توانند سؤالات خود را مطرح کنند و با فاصله زمانی کوتاه یا طولانی جواب خود را در همان صفحه دریافت نمایند. از این روش برای آموزش نیز استفاده فراوانی می‌شود.

 

Chat بر خلاف Discussion به ارتباط همزمان Synchronous افراد با یکدیگر اطلاق می‌گردد. بعضی چت‌ها مدیریت نیز دارند و افراد باید با ثبت‌نام از آن استفاده کنند. این سایت‌ها امکانات مالتی مدیا و همچنین گروه‌های تخصصی دارند. مانند Yahoo messenger و Paltalk اما برخی دیگر از سیستم‌های چت، مدیریت خاصی ندارند.

 

Publication در این روش افراد می‌توانند در مطالب سایت شراکت داشته باشند. نمونه این روش، امکان کامنت (نظر) گذاشتن است که در بسیاری از وبلاگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای مطالعه بیشتر به این سایتها مراجعه فرمایید:

http://www.w3schools.com/xhtm/default.asp

http://www.w3schools.com/html/default.asp

http://www.ostadonline.net/courses.asp?a=4

 


برای عضویت در خبرنامه این وبلاگ نام کاربری خود در سیستم بلاگ اسکای را وارد کنید
نام کاربری
 
تعداد بازدیدکنندگان : 21845


Powered by BlogSky.com

عناوین آخرین یادداشت ها